Bifrostpedagogiken
Förskolan Lilla Björn tillämpar Bifrostpedagogiken i kombination
med Bornholmsmodellen och med en helhetssyn på barnens utveck-
ling och inlärning där vi samarbetar över alla stadier. En förskola
där vi lär barnen ämnesintegrerat utan vanliga läroböcker och läro-
medel.
Med Bifrostpedagogiken på Lilla Björn…
– väcker vi barnens lust och nyfikenhet att vilja lära genom
upplevelser.
– undervisar vi utifrån barnens funderingar och frågor.
– använder vi skapandet som en kunskapsform i det undersökande
arbetet.
– undervisar vi i dialogform och lär barnen att uttrycka sina åsikter.
– lär vi barnen att ge och ta kritik.
– utvecklas barnens språk och hjälper dem till självtillit.
Genom att kombinera denna pedagogik med Bornholmsmodellen
för språk utveckling innebär att barnen också får ta en aktiv del av
följande områden:
Lyssnande och koncentration som inriktar uppmärksamheten mot
ljud i allmänhet. Målet är att så småningom kunna uppmärksamma
språkljud, fonemen.
Rim och ramsor som utvecklar förmågan att uppmärksamma ljud-
strukturen i språket och att skilja mellan innehåll och form.
Uppdelning i meningar och ord som utvecklar förmågan att upptäcka
att det som sägs kan delas in i mindre enheter. Barnen får jämföra
korta och långa meningar och uppmärksamma ord av varierande
längd samt laborera och leka med sammansatta ord t.ex. att sol och
ros kan bli ett helt nytt ord.
Uppdelning i stavelser som utvecklar förmågan att kunna uppfatta
stavelserna i ett ord (analys) och därefter föra samman dem till ett
ord (syntes).
Uppdelning i fonem som innebär dels förmågan att urskilja första
och sista ljud i ord men även att identifiera och dela upp ett ord i
fonem (analys) samt föra samman ljud till ett ord (syntes).