Inskolningen
Varför inskolning?
När ert barn börjar i förskolan inträder han/hon i en ny och
till en början främmande miljö med nya människor, nya rutiner
etc som gör att den trygghet som barnet hitintills upplevt dygnets
24 timmar ställs på ända. För att finna tillit och skapa en trygg och
harmonisk relation mellan barnet, personal, förälder och andra
barn på förskolan krävs att övergången till denna nya livsform
sker så lugnt, balanserat och anpassat som möjligt. Barn i förskole-
åldern är ju levande personligheter med en mycket begränsad livs-
erfarenhet och har individuellt väldigt olika sätt att ta till sig och
hantera intryck. Därför gäller att det under inskolningsprocessen
måste finns en lyhördhet och ett ansvarstagande från såväl förälder
som personal så att barnets individuella förutsättningar är i fokus.
Av den anledningen är det mycket viktigt för barnets fortsatta utveck-
ling att det finns en kontinuerlig och öppen dialog mellan pedagoger
och förälder, och att inskolningsprocessen får ta den tid som behövs
utifrån barnets egna förutsättningar. Förskolan Lilla Björn tillämpar
i normalfallet en 5-dagars inskolning där processen följer en schema-
lagd rutin. Dessa dagar kan bli färre, men också fler, beroende på hur
barnets anpassning utvecklas. Under denna tid, särskilt de första
dagarna, har förälder att följa den rutin som ingår i inskolningspro-
cessen. Detta innebär att förälder skall närvara och aktivt deltaga i
barnets dagliga verksamhet och skötsel, men minskar sin närvaro i
takt med att processen fortlöper positivt. I samråd med pedagogen
följs de rutiner som gäller, en väl beprövad metod som visat sig vara
den mest lämpade utifrån barns olika behov och förutsättningar.
Visar föräldern trygghet och tillit till personalen uppfattas detta av
barnet och inskolningen blir till en glädje för såväl barn, förälder
som personal.
OBS! Under inskolningen är vi tacksamma om ni som förälder inte
använder mobiltelefonen. Tänk på att ert barn vill inget hellre än att
ni som mamma eller pappa är närvarande!